Høsten er for mange sesongen for eventyrsykling og lange turer på grusracer. En grusracer har mange av de samme bruksområdene som en cyclocross (CX) med noe mer komfort og med ei ramme som ligger hakket nærere en landevegssykkel. De råeste grusracerne - eller gravelsykler som de gjerne kalles - har karbonramme av høy kvalitet. Flere og flere produsenter leverer dem dessuten med singelkrank (gjerne med drev på 42 eller 44 tenner) og stor kassett, for eksempel 10-42. Det gir i prinsippet kjappere giring fordi en slipper framskifter. Hittil har SRAM vært så å si enerådende med denne løsningen. Enkelte produsenter holder imidlertid fast ved todelt krank. Mens standard CX-krank tradisjonelt er kommet med 46-36 drev og 11-23/25/28 kassett, er det ikke uvanlig at gravel/grusracer er utstyrt med samme type kompaktkrank en finner på landevegssykler, altså 50-34 drev, med tilsvarende standard 11-32 kassett. Et typisk Shimano-oppsett. Fordelen med sistnevnte girløsning er noe tyngre maksimal utveksling, samtidig som letteste gir er lett nok også for virkelig bratte kneiker.
Denne sommeren har jeg testet Lapierre’s grusracer, Crosshill 500. En sykkel som ligner litt på CX, men med en sittestilling og geometri vel så mye myntet på gravel- og eventyrsykling. Den er ikke altfor dyr, med en listepris på 26.000 kroner. Her i landet får du den på tilbud rett fra esken, for 22.000. Vekta er ikke den aller letteste for denne kategorien sykler. 9,3 kilo bør likevel ikke skremme noen, med tanke på at den er bygd på en alu-ramme. Da jeg mottok sykkelen, tenkte jeg at aluminium kunne gå på bekostning av alle komfortfordelene med karbon. Dessuten fryktet jeg at vekta ville bli et handikap opp bratte eller lange og seige bakker. Crosshill 500 er imidlertid utstyrt med karbongaffel, og det hjelper på komforten. At setepinnen er alu og har standard tykkelse, har så langt ikke vært plagsomt selv om jeg kunne tenkt meg karbon og tynnere pinne. Sykkelen er utstyrt med 40 mm grusdekk, men kan ta helt opp til 50 mm bredde. Det er bare å velge de dekkene man ønsker. At utstyret er 105 og ikke Ultegra, øker vekta noe. På den annen side er giringen lekende lett og gledelig presis. På demosykkelen i str. 54, ble standard-stemmet i korteste laget for undertegnede, som er 180-181 cm høy. Til gjengjeld bygger bremsehendlene på 105-gruppen mer enn på Ultegra. Dermed føltes sittestillingen perfekt når jeg hadde hendene over bremsehandlene. Syklet jeg med hendene oppå styret der det går gjennom stemmet, føltes stemmet i korteste laget. Et kompromiss, altså. Likevel er det mer komfortabelt med et bitte litt for kort enn et altfor langt stem. Her handler det mye om tilvenning og personlig komfort.
Følelsen av å sykle på en Crosshill 500 ligger tett opp til landeveg. Avstanden fra krankhuset ned til vegen er den samme som på min BMC landevegssykkel, mens klassisk CX gjerne har et noe høyere krankhus. Styret på Crosshill har en meget behagelig form. Bredden er tilsvarende landeveg (42 cm på 54-ramme). Den svake flairen på styret, øker komforten og gjør det til en nytelse å ligge i bukken. Man kunne kanskje ønsket seg integrerte kabelføringer. Til gjengjeld synes noen det er enklere å mekke på eksterne kabelføringer. Overrøret er på sin side uten eksterne wirer og kabelføringer, og derfor godt tilpasset montering av vesker som kan henges under overrøret på lengre turer og under eventyrsykling. I skrivende stund har jeg ikke testet Lapierre-sykkelen på denne type turer. Stort sett er det blitt dagsturer. Derimot har jeg testet den på asfalt, hardpakket grus, løsgrus, humpete grusveg, vaskebrett og skiløyper som om sommeren appellerer til terrengsykkelen. Jeg har klatret lange bratte bakker og korte knekkere på både hardt og løst underlag. Sykkelen føles lettere og kjappere enn vekta skulle tilsi. Schwalbe-dekkene som står på, ruller godt, men slipper litt på løsgrus. I alle fall når det går fort nedover og vegen er svingete. På slikt underlag ville jeg nok foretrekke dekk med rullebane i midten og grove knaster på sidene. På asfalt derimot, er landevegsdekk med for eksempel 32 mm bredde - eventuelt smale CX-dekk uten store knaster - å foretrekke. Men ettersom dette er en type sykkel som skal gå over alt, bør den være utstyrt med dekk som takler og tåler «alle» underlag. Komforten er så god, at jeg gjerne kunne brukt den på snille landevegsritt som Randsfjorden Rundt og Lillehammer-Oslo der vekta ikke betyr så spesielt mye, selv om kompaktkrank i slike ritt gjerne blir i spedeste laget. I lange, bratte nedkjøringer på asfalt, sitter sykkelen klistret i svingene. Den er særdeles stødig og trygg i høy fart og fullt på høyde med en fullblods racersykkel. Crosshill 500 har festemuligheter for bagasjebrett og er derfor også egnet for lange ekspedisjoner med mye oppakning om en ønsker denne muligheten som alternativ til moderne eventyrsykling med løse vesker. Setet er flatt og noe glatt, men det er nok både en smakssak og en vanesak. Hjulsettet er fabrikantens eget. Ikke det råeste på markedet, men det virker solid og trygt, og ruller dessuten bra. Gjennomgående akslinger er en selvfølge på denne type sykler, men krever litt trening og tilvenning for å kunne ta av og sette på hjula like raskt som med konvensjonelle hurtigkoblinger. På denne sykkelen er bremsene hydrauliske. Flere mener at bremseskivene bør være 160 mm i diameter. Crosshill 500 har 160 mm foran og 140 mm bak. Intet alvorlig ankepunkt, i alle fall ikke så lenge den store skiva er på framhjulet, og den lille sitter på bakhjulet, slik som her.
Lapierre Crosshill 500 - Pris 26.000,-
Ramme: New crosshill disc supreme 5 alloy thru axle Gaffel: Lapierre Gravel disc ud carbon thru axle Hjul: Lapierre aero disc sp 700x19 Dekk: Schwalbe G-ONE 700x40 Girhendler: Shimano hydraulic 505 2x11-speed Girgruppe: SHIMANO 105 11-Speed Krank: Shimano 105 fc5800cx04l 50x34 Kassett: Shimano 105 11-Speed - 11-32T Sete: Selle italia x1 black Setepinne: Lapierre SP-66-2 Ø: 27.2mm Styre: Lapierre x-race 8° Stem: LAPIERRE ST-33A by JD 8° Ø: 31.8mm Bremser: Shimano hydraulic br-RS505 Bremseskiver: Shimano SMRT81 160mm/140mm Vekt: 9,3 kg (uten pedaler)