
Canyon har hatt suksess i XC ritt på topp nivå med denne LUX-modellen. Eliten klarer opplagt å få fart på Canyon Lux CF 9.9 Race, men hvordan fungerer den for vanlige mosjonister?
29'ern har en relativt aggressiv sittestilling. Det er en nokså lang stem på 90 mm, og det 720 mm brede styret er passe bredt. Både sete og styrevinkel er forholdsvis steile, med henholdsvis 74° og 70°.
Den bratte styrevinkelen medfører litt mindre stabilitet på tøffe utforkjøringer, men i klatringene føles den veldig effektiv. I krappe svinger og smale stier føles den noe understyrt. Dette er noe du raskt vender deg til, og du styrer deretter. Den har 100 mm demping både foran og bak. RockShox demperne, RS1 gaffel og Monarch bakdemper, fungerer effektivt, og du føler at du har nok demping i alle situasjoner. Ca 20-25% ”sagging” føltes bra, og den ble aldri for myk.

Jeg manglet ingenting på denne sykkelen, selv om enkelte kanskje ville ønsket en heve/senke setepinne. Lock-out på styre som lukker både for- og bakdemper er noe man fort blir glad i.
Leddet som tidligere var mellom kjedestag og seterør er fjernet, og i stedet er det lagt inn mer fleks i bakrammen. Dette minsker vedlikeholdet, og sparer også vekt.
Perfekt sykkel for lange dager i variert terreng. En sykkel som vil være et meget godt valg til tøffe marathonritt.
Ramme: CANYON LUX CF 29
Bakdemper: Rockshox Monarch XX full sprint remote
Gaffel: RockShox RS 1
Hjul: DT Swiss XR 1501 spline one

Girgruppe: SRAM X1
Bakgir: SRAM X01 11 delt
Girhendler: SRAM X01 Trigger 11 delt
Bremser: SRAM Guide RSC
Kassett: SRAM XG-1150, 1150, 11 delt
Krank: SRAM X01 karbon dir.mount, 32T
Dekk: Continental x-king racesport, 2,2
Setepinne: Canyon s30 vcls CF
Sete: Ergon SM30 EVO
Styre: CANYON H20 FLAT CF
Styrestem: CANYON V14, 1 1/8, 6 grader
Vekt 10,8 kg
Pris: 38.400,-