Med et uvanlig innslag av glassfiber i karbonrammen som gir ekstra fleks får vi fra California’s innovative gravelprodusent ekstra komfort.
GT Bicycles er et velkjent merke som har bygget et omdømme som kvalitetsmerke først og fremst gjennom sine BMX- og terrengsykler. De har riktignok hatt bra landeveissykler i sortimentet, og med den siste utgaven av Grade Carbon er de helt i teten blant topp gravelsykler. De var tidlig ute med «gravelsykler» og har har bidratt til populariteten
GTs velkjente Triple Triangle-rammedesign er videreutviklet og kjedestagene er ikke festet i seterøret, men i overrøret (se bilde under til høyre). De tynne setestagene er ikke hule, men har en kjerne av glassfiber, som er mer fleksibelt enn karbon.
Sykkelen var utstyrt med Shimano Ultegra RX Di2. Jeg regner med at den fra nå av blir satt opp med Shimanos gravegruppe GRX.
Ut på tur
På 2020-modellen er som nevnt rammen redesignet med et nytt trippelramme-design. I stedet for avstivning av baktriangelet i sideretningen, gir den nye «åpne løsningen» en tydelig merkbar støtdempende effekt gjennom de tynne setestagene, og seterøret som kun er festet i overrøret og kranken.
Hvor bra virker det, tenker du sikkert. Ja det gjør det, fungerer bra.
GT Grade Carbon Pro har god klaring både foran og bak og det er plass til kraftigere dekk enn de 37mm WTB Riddler dekkene som satt på.
Sammenlignet med for eksempel nevnte Cannondale er setestagene på GT 430 mm, noe som er 15 mm lenger. Dette øker følelsen av en stabil og «rolig» sykkel.
Håndtering
GT’en kommer med en flip-chip løsning. Med det menes at du kan velge standard 55mm «offset», eller en lengre offset på 70 mm. (Kort fortalt betyr det at hjulet kommer 15 mm lenger fram på gaffelen). Standardløsningen på 55 mm gir en stabil og velbalansert sykkelfølelse på grusen, mens 70 mm (som da øker hjulavstanden med 15 mm) kommer mer til sin rett om du laster sykkelen med vesker etc for tursykling. Stabiliteten øker noe, og jeg prøvde begge innstillinger og det var en merkbar forskjell. Absolutt en fin mulighet å ha.
Jeg likte den første modellen som kom i 2015, og i 2020 er den betydelig forbedret.
GT brukte tre år på å utvikle sin første gravelramme. De jaktet på en mer komfortabel sykkel, som kunne benyttes både på tur og til ritt. De var tidlig ute med å se at trenden var på vei bort fra ritt, og mer over til rene sykkel- og naturopplevelser.
Som GT sier er sykkel designet for grus og turritt, noe jeg er enig i etter noen uker på sykkelen, både på 28 mm landeveisdekk og 40 mm grusdekk.
Baktriangelet gir så god komfort at kjørefølelsen er like behagelig som hos sykler med mer tekniske løsninger og demping. Lettere og enklere løsning.
Setestagene er nok de tynneste jeg har sett på en standard produksjons-karbonsykkel. Konstruksjonen er langt mer solid enn det kan se ut som. Som tidligere nevnt er ikke stagene hule som stort sett alle karbonrører, men teknologien som kalles DFD kombinerer glassfiber og karbon.
Glassfibermattene som brukes har en lignende styrke som karbon, men har en langt lavere tetthet og de bøyer seg langt mer fritt enn de stivere karbonmattene/rørene. Litt som en fleksibel fiskestang.
De ytre lagene er karbon for å gi styrke. Den tidligere modellen flekset opp mot 10 mm, men nå er det enda mer fleks.
Kombinert med et slankt seterør gir dette den komfortable effekten.
Konstruksjonen gir en mer vertikal bevegelse, mens det kraftige skrårøret, og relativt kraftige kjedestag og krankhus sørger for at stivheten opprettholdes i lengderetningen.
Flexi-komfort-designen omfatter også topprøret, som med sin flate og brede utforming begrenser uønsket side- til side mykhet mens lave høyden på topprøret bidrar til vertikal komfort, og spesielt på grusveier er dette merkbart.
Rammen har en vekt på imponerende 980g, - meget lett til å være en grussykkel.
Rammen har plass til 42mm dekk i 700c og 47mm i 650b
Sitteposisjon minner mye om en landeveissykkel når det gjelder «stack» og «reach.»
Den sportslige sittestillingen gjør at fortsatt føler at du sitter på en rask og effektiv sykkel når du kjører på grove grusveier.
Testsykkelen var satt opp med Shimano Ultegra Di2 RX, noe som betyr at du hovedsakelig får Ultegra-komponenter hvor det er kløtsj på bakgiret som skal holde kjedet stramt når du sykler på dumpet veier.
Krank med 46/30 drev, og 11-34 kassett var ikke så «lette» på landeveien som du skulle tro, og jeg er enig i oppsettet. Man har større behov for lette gir i bratte gruskneiker, og ikke minst når du er turutrustet kommer de lette girene til sin rett. Fordeler med lette gir mener jeg er større enn det tyngre gir vil gi deg på asfalten.
WTB dekkene kan også monteres slangeløst.
GT Grade Carbon Pro geometri str. 58
Setevinkel: 73 grader
Vinkel styrerør: 72,3 grader
Lengde kjedestag: 43 cm
Seterør: 56,8 cm
Topprør: 58,7cm
Styrerør: 18,7cm
Hjulavstand c/c: 1.055 mm/1.070 mm
Stack: 61,2cm
Reach: 40cm
UTSTYR
Ramme All New Grade Carbon 700c
Gaffel All New Grade Carbon
Hjul WTB KOM Light i23 TCS,
Styrelager FSA NR. 44, integrert
Dekk WTB Riddler 37c dekk
Girhendler Shimano Ultegra Di2 2x11
Frontskifter Shimano Ultegra Di2
Bakskifter Shimano Ultegra RX 805 Di2
Krank FSA Energy Modular Adv. 46/30
Kranklager FSA PressFit 30
Kassett Shimano 105, 11-34, 11-gir
Kjede KMC X11, 11-delt
Sete Fabric Scoop Shallow Elite, cr-mo
Setepinne GT Carbon, 27.2x350 mm
Styre GT DropTune Super Light,
aluminium 16 grader flare
Bremser Shimano Ultegra 160/160 mm
Stem GT Design 3D smidd 6061
Styrelager FSA NR. 44, integrert
Vekt 9,09 kg uten pedaler (str. 58)
Pris 39.499,-
Comments