URS modellen har nå rullet en stund og forkortelsen URS som står for «Unrestricted,» stemmer bra med vårt inntrykk. Birksport stilte med en gul variant, en farge som er befriende frisk etter en lang tid med svarte, eller nærmest fargeløse sykler.
For et par år siden var det ikke mange produsenter som leverte rene grussykler, men nå et par år etter er det ingen kjente sykkelprodusenter som ikke har en grussykkel i sortimentet.
BMC ble først kjent for terrengsykler i høy kvalitet og mange toppresultater i terreng-World Cup, og de kom litt forsiktig inn i grusverden med Roadmachine-X, en slags landevei/ grussykkel. Suksessen med terrengsyklene har de tatt med seg over i URS modellene og det er en ramme som har noe av sittestilling og fleks som stisyklene, men som absolutt er tilpasset grusveiene.
URS er en forkortelse for «unrestricted,» (uten begrensninger) noe som stemmer bra med sykkelfølelsen. Vi har testet sykkelen i forskjellig terreng og underlag. Fra stupbratte klatringer, asfalt og noen stier og selvfølgelig mest grusveier.
URS er som nevnt BMCs inntreden i grusverdenen og rammen har et tydelig slektskap med BMCs verdenscup-vinnende hardtail, Teamelite 01, og «allround-sykkelen,» RoadMachine.
Styrevinkelen er slakk, med (70 grader) og «reach» er lengre enn hos de fleste konkurrenter, noe som gir et langt overrør, som igjen fører til at stemmet blir kortere. Dette gir en sykkel som både er stabil og kvikk. Vektfordelingen blir bedre sentrert mellom hjulene og da noe lenger bak frontakslingen, den økte stabiliteten kjennes godt i bratte utforkjøringer, og i mer kronglete terreng er det lettere å løfte forhjulet over hindringer.
Alle rammestørrelser har den slakke 70-graders styrevinkelen. Med en trail på hele 77 mm er det en sykkel som ikke er designet så tett opptil landeveissyklene som hos en del konkurrenter, som for eksempel Specialized Diverge (56-64 mm) og Trek Checkpoint (59-66 mm).
Noe vi først og fremst har sett på terrengsykler og landeveissykler er den brattere seterørsvinkelen noe som gjør at du sitter lenger frem på sykkelen, og resultatet er en sykkel som klatrer meget bra i ekstremt bratt terreng. Setevinkelen er 74-grader på alle størrelser.
Størrelse S og M kommer med så kort stem som 55 mm, mens de to største, L og XL er utstyrt med det som fortsatt er et kort stem, på 70 mm. De lange topprørene tatt i betraktning er det er de korte stemlengdene fornuftige.
URS’ kjedestag er relativt korte, 425 mm, og det er plass til opptil 700x45c dekk, men geometrien er i utgangspunktet optimalisert og basert på 40c dekk.
MTT - Micro Travel
Den terrengsykkelinspirerte geometrien henter også MTT løsningen (Micro Travel Technology) fra BMCs verdensmesterskapsvinnende Teamelite 01 hardtail.
Løsningen er kanskje den tekniske løsningen som i størst grad skiller BMC URS fra andre merker.
Idéen med MTT var å beholde rammestivheten samtidig som den skulle ha den lille dempereffekten som er perfekt på grusveier.
MTT systemet er bygget rundt to aluminiumsakslinger som glir på selvsmørende foringer, på samme måte som en bakdemper på en terrengsykkel. Fleks i kjedestagene sørger for at leddet vil flekse under belastning. Løsningen gir 10 mm vandring.
Den D-formede setepinnen hvor baksiden er flat er også med på å gi deg litt ekstra fleks og komfort. Ønsker du deg derimot en heve/senkepinne som jo er rund, har BMC et adapter som sørger for at du kan det, smart.
Og hvis du ønsker en nærme tilknytning til terrengsykkelen er URS også konstruert for kunne utstyres med dempegaffel, som for eksempel FOX AX som har 40 mm vandring. Dette vil øke høyden på fronten med 20 mm. URS’en leveres derfor med et ekstra headset tilpasset dempegaffel.
Konklusjon
Sveitserne har oppnådd et slags nasjonalt kvalitetsstempel på sine produkter. Det stemmer bra med inntrykket vi fikk av sykkelen.
I forhold til f.eks GT Grade vi testet i forrige utgave, en sykkel som helte mer mot landeveien, heller BMC URS’en mer mot terrenget. Bedre enn forventet av en gravelsykkel. Det betyr at den liker seg ekstra bra når det blir litt røffe grusveier, og enklere stier. Den 10 mm dempingen i bakrammen er ingen gimmik, det fungerer faktisk meget bra. Det er på grusveier sykkelen virkelig viser sin beste side. Både komfortabel og kvikk.
Etter noen mil på grusveier, tok vi en tur på asfaltveier og der også føltes sykkelen responsiv og kvikk.
URS kommer kun uten frontgir, om det er en ulempe er individuelt. Du får ikke fullt så tette gir, men er det en rask grussykkel du er ute etter, har du ikke det samme behovet for tette gir.
Grunnen til at frontgiret er utelatt er at du da kan ha grovere dekk.
Nå har også Campagnolo kommet med 1x13 girsgruppen Ekar som vil være perfekt.
Vi savnet aldri frontveksleren og tettere gir under testen.
Absolutt en sykkel jeg gjerne skulle beholdt.
BMC URS 01-Three - UTSTYR
Pris 43.999,-
Ramme URS 01 Premium Carbon with Micro Travel Technology, Gravel+
Gaffel URS 01 Premium Carbon
Hjul DT Swiss G1800 klare for slangeløst
Maks dekk 45 mm
Dekk WTB Raddler, 40mm
Girhendler SRAM RIVAL 1
Bakskifter SRAM RIVAL 1 Long Cage
Krank SRAM RIVAL 1, 38T
Kranklager PressFit 86
Kassett SRAM XG 1150, 10-42T
Kjede SRAM PC-1110
Sete WTB SL8 Cromoly Medium
Setepinne 01 Premium Carbon D-Shape
Styre Easton EA70 AX
Bremser SRAM RIVAL 1, Centerline Rotors (180/160)
Stem BMC ICS 01 Zero Degrees
Levert av Birksport
Vekt 9,08 kg uten pedaler (str. S)
Comments