top of page
Forfatterens bildeVidar Petterson

TEST - EDDY MERCKX 525 Endurance

Oppdatert: 17. okt. 2020

525er et naturlig navn på en sykkel som bærer Eddy Merckx navn. Det viser til antall seire i Eddy Merckx unike karriere.

Sammenlignet med dagens beste ryttere, er det ingen som er på dette nivået.

Etter at Ridley kjøpte og overtok utviklingen av Eddy Merckx syklene er dette deres siste toppmodell. Det er ikke lett å overta et merke som ikke har satset mye på produktutvikling. Med Wallers 73-grussykkel, Lavaredo 68 all-round i det midtre prissjikt, Stockeu 69 “klatresykkel” og den nydesignede stålserien, og ikke minst toppmodellen 525 som vi nå har testet er de virkelig tilbake på topp.

Om sykkelen er som Eddy var i sin karriere, en fantstisk allrounder som vant alt som var, både treukersritt, brosteinsritt og andre klassikere var det vi var mest spent på når vi skulle ut på første tur.

Hvordan balansen er mellom hastighet på flatene, spenst og letthet i klatingene, stabilitet i utforkjøringer og komfort er det vi etterstreber å få et inntrykk av.

Testsykkelen var satt opp med Campagnolo Super Record mekanisk med skivebremser. Gruppen fungerte som vanlig perfekt med kontant og sikker giring. Dette er den siste 12 girs-utgaven hvor hendlene er redesignet og den hadde den nye 11-32 kassetten. Perfekt for allroundsykling med lette nok gir i de tøffeste stigningene. Det integrerte styret var komfortabelt med noe dempende effekt i dumpende når du lå nede i bukken. All kabelføring blir ført rett inn i styret gjennom stem og styrerør og nedover i rammen. Veldig rent og ryddig.


Vi fikk også samtidig gleden av å prøve Fulcrums nye Wind 400 DB. Som navnet antyder er det 40 mm høye felger som har 19 mm innvendig bredde og 27 mm utvendig bredde. De er spesielt tilpasset 25 og 28 mm brede dekk. De er ikke blant de letteste med en vekt på 1.620 g. De var derimot meget stive og responsive. På et par av turene var det kraftig vind, opp til 12 sekundmeter og de var overraskende og meget postivt lite vinglete i den sterke vinden. De var på høyde med WR Compositi og Campagnolos hjul.

Med gode innspill fra proffene på AG2R-laget har vi en helt ny 525 som ikke må forveksles med den gamle modellen.

Ut på tur

Som regel er det ingen grunn til å finne opp kruttet mer enn en gang og det gjelder også for Belgian Cycling Factory (Ridley og Eddy Merckx). Geometrien er basert på Ridley Noah Fast og styre og stemløsningen, samt setepinne er den samme løsningen. Dette er bra da Noah som jeg har testet ved et par anledninger er en veldig god sykkel. Sammenlignet med Ridley Noah Fast, føles 525 mindre aggressiv og komforten er høyere.

Noah Fast inviterte kanskje først og fremst til fart, og Merckx’en har mye av det samme, men er i tillegg en sykkel som med sin klart mer komfortable ramme en sykkel jeg vill valgt om jeg skulle ha en høykvalitetssykkel til lange dager på sykkelsetet.

Den føles som en sykkel uten spesielle svakheter. Den har meget gode styreegenskaper og stabiliteten i utforkjøringene er meget bra.

Det som er mest fremtredende med sykkelen er allikevel er den gode komforten. Ønsker du enda mer komfort er det bare å bytte ut de 25 mm brede Vredestein Fortezza Senso-dekkene med 28 mm dekk. Felgene er også klare for slangeløst oppsett. På felgen med 19 mm indre bredde passer det veldig bra med 28 mm. Da får du merkbart mindre vibrasjoner i styret som er integrert med styre og stem.

Det er derfor viktig å tenke på hvilke mål du ønsker på styre og stem før du bestiller sykkel.

Som nevnt kommer sykkelen med Campagnolos topp mekaniske 12 girs gruppe, Super Record. Hendlene er ergonomisk meget gode og girskiftene kontante, og annerledes enn konkurrentenes. Jeg har bemerket det tidligere, og etter en sommer hvor jeg har fått prøve alle toppgruppene (Shimano, Sram og Campa) vil nok jeg si at Campagnolos skivebremser er det lille hakket bedre enn de andre. Utrolig god følsomhet og muligheten til å justere moduleringen gjør de nær det perfekte.

Konklusjon

Som du sikkert har forstått har jeg ikke mye å utsette på den nye Merckx 525. I år får vi se den i WorldTour-feltet med AG2R lage, etter hvert....

Den er ekstremt stabil og trygg i utforkj


øringene, responsiv - riktignok ikke blant de stiveste og mest responsive rammene på markedet, men om du ikke er Greipel og tråkker 2.000 watt er det ikke noe du bør tenke på.

Med sine 7,45 kg er den ikke blant de aller letteste, men sittestillingen og snerten i rammen gjør at klatringene gjør den til en meget god katrer.


Med andre ord er den ikke først og fremst bygget for korte kriteriumsritt, men til alt annet er den en meget god allrounder. G

  • Ramme 525 Unidirectional HM Carbon

  • Gaffel 525 HM Carbon

  • Hjul Fulcrum Wind 400 DB

  • Dekk Vredestein Fortezza Senzo Superiore

  • Girhendler Campagnolo Super Record

  • Girgruppe Campagnolo Super Record

  • Krank Campagnolo Super Record 36/52

  • Kassett Campagnolo 11-32 - 12 gir

  • Kjede KMC x11

  • Sete Selle Italia SLR

  • Setepinne 525 Aero

  • Styre 525 integrert

  • Stem 525 integrert

  • Bremser Campagnolo SR Disc

  • Vekt 7,45 kg uten pedaler

  • Pris som testet: 90.000,-

Diverse fakta

Størrelser: XS - XL

Farger: Glossy svart - Matt svart - Rød

Burgunder Rød Metallic - Blågrå (som testet)

Også mulig å velge egne farger; MyMerckx

Dekk: Opptil 30 mm

Vekt ramme: Ramme for felgbremer 860 g, str. M


142 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comentários


bottom of page