top of page
  • Forfatterens bildeVidar Petterson

Test - Hard Rocx Gravel Grinder GT2


Hard Rocx kommer med hele 5 Gravel sykler for 2019, så gutta i Asker satser for alvor i dette segmentet fremover. Selv om Gravel Grinder GT2 er den rimeligste modellen til Hard Rocx, snakker vi ikke om en “billig” sykkel her. Her får du en aluminiums ramme med carbon gaffel, SRAM Apex 1 gir/bremser, Stans NoTubes hjulsett og Hard Rocx sine egne komponenter for kr. 19.990,-.

Hard Rocx har nok priset Gravel Grinder GT2 ganske aggressivt for å komme under 20.000 kroner, når vi ser på spesifikasjoner og utstyr. Når vi ser på ramma har de jobbet med å få til en kombinasjon med plass til brede dekk (27,5 x 2.25) og stort krankdrev. Dette har de gjort ved å bruke en frest aluminiumsprofil på kjedestaget på drivsiden, noe som gir god klaring til krankdrev på 42/44 tenner. GT2 er ganske nøytral i designet der ramma er børstet og gir et “raw” uttrykk. Her er det også et ganske diskre HR merke på ramma, som gir den et veldig rent utseende. Testmodellen vi fikk var med 44 tenner krankdrev, som er 2 tenner større enn 42 tenner, som kommer som standard. Den var også utstyrt med Schwalbe Ice Spiker Pro 27,5 x 2.25 piggdekk. Dette passet fint for forholdene vi har fått testet den i nå i vinter, på glatte og snøfulle veier.

Vi har fått testet den på alt fra asfalt til skikkelig stier i terrenget, for å se hvordan den takler forskjellige forhold. Under forholdene som har vært i vinter med mye snø, er kombinasjonen med brede 27,5 piggdekk, helt suverent! Dette gir et litt større bruksområde enn 28 tommers hjul med smalere dekk. Sykkelen føles veldig stabil og trygg under slike forhold, og selv i teknisk terreng med mye snø klarte vi å ta oss overaskende bra frem. Mye av dette skyldes nok kombinasjonen stort dekkvolum og lite dekk trykk, samt en kompakt geometri. GT2 er ikke veldig lang i reach (lengde fra senter krank til senter styrerør) og har en forholdsvis lang stem. Testmodellen hadde 120 mm i str. 56 cm. Dette gir en litt kompakt sykkel, og vi merket det var en tendens til “toe overlap.” Dvs. si at når vi svingte med mye utslag tok dekket borti skoen. Dette blir større problem med større vintersko og kombinasjonen med brede piggdekk som satt på. Med sommersko og standard WTB dekkene som sitter på er ikke dette noe som vil merkes. Noen produsenter går for litt lengre reach og kortere stem, som gir en litt annen følelse på sykkelen. Her er det litt smakssak hva man liker og hvilke egenskaper man er ute etter.

SRAM Apex 1x gruppa er veldig populær i dette segmentet, og fungerer helt utmerket og gjør jobben sin. Er jo litt forskjell på Force 1x som gir enda mer presisjon og kvalitet, men så er prishoppet såpass stort at den brukes på dyrere modeller enn sykler i 20.000 kroners prisklassen. Hard Rocx sine egne komponenter på styre, stem og setepinne er ganske lette og fungerer fint. Virket også som om setepinnen gav litt fleks og komfort. Styrer som er litt bredere nede i bukken enn oppe ved hendlene, er blitt veldig populære blant Gravel syklene. GT2 har et tradisjonelt bukkestyre, med kompakt design, som også fungerer utmerket. Dette blir også en smakssak, hva man liker. Vi fikk ikke testet den med original dekkene, da forholdene ikke tillot dette. Når den fungerte så bra med piggdekk, vil nok følelsen med WTB dekkene bli veldig god på tørre asfalt/grus veier vil vi tro! Konklusjon Alt i alt er Gravel Grinder GT2 en veldig god sykkel som leverer hva den lover, og spesielt at den har plass til 2.25 tommers dekk er et pluss. Når vi ser på funksjon, komponenter og pris synes vi at GT2 gir mye sykkel for pengene. Her får du en veldig allsidig og bruksvennlig sykkel!

Hard Rocx Gravel Grinder GT2 - Pris 19.990,-

Ramme: GRA aluminium Gaffel: HR GRC karbon Hjul: Notubes Crest S1 27,5” / Novatec 12×100/12x142mm Dekk: WTB Byway Dual DNA 650x47C Skinwall Girhendler: Sram Apex 1 Girgruppe: Sram Apex 1 Krank: Sram S350 42T Kassett: Sram XG1150, 10-42 Sete: Selle Italia X3 Setepinne: HRX SL 27,2x350mm Styre: HRX SL Stem: HRX SL Bremser: Sram Apex 1 hydraulisk

Bremseskiver: Avid Centerline 160mm Vekt: 9,65 kg (uten pedaler)

G

M

T

Y

Detect languageAfrikaansAlbanianAmharicArabicArmenianAzerbaijaniBasqueBelarusianBengaliBosnianBulgarianCatalanCebuanoChichewaChinese (Simplified)Chinese (Traditional)CorsicanCroatianCzechDanishDutchEnglishEsperantoEstonianFilipinoFinnishFrenchFrisianGalicianGeorgianGermanGreekGujaratiHaitian CreoleHausaHawaiianHebrewHindiHmongHungarianIcelandicIgboIndonesianIrishItalianJapaneseJavaneseKannadaKazakhKhmerKoreanKurdishKyrgyzLaoLatinLatvianLithuanianLuxembourgishMacedonianMalagasyMalayMalayalamMalteseMaoriMarathiMongolianMyanmar (Burmese)NepaliNorwegianPashtoPersianPolishPortuguesePunjabiRomanianRussianSamoanScots GaelicSerbianSesothoShonaSindhiSinhalaSlovakSlovenianSomaliSpanishSundaneseSwahiliSwedishTajikTamilTeluguThaiTurkishUkrainianUrduUzbekVietnameseWelshXhosaYiddishYorubaZulu

AfrikaansAlbanianAmharicArabicArmenianAzerbaijaniBasqueBelarusianBengaliBosnianBulgarianCatalanCebuanoChichewaChinese (Simplified)Chinese (Traditional)CorsicanCroatianCzechDanishDutchEnglishEsperantoEstonianFilipinoFinnishFrenchFrisianGalicianGeorgianGermanGreekGujaratiHaitian CreoleHausaHawaiianHebrewHindiHmongHungarianIcelandicIgboIndonesianIrishItalianJapaneseJavaneseKannadaKazakhKhmerKoreanKurdishKyrgyzLaoLatinLatvianLithuanianLuxembourgishMacedonianMalagasyMalayMalayalamMalteseMaoriMarathiMongolianMyanmar (Burmese)NepaliNorwegianPashtoPersianPolishPortuguesePunjabiRomanianRussianSamoanScots GaelicSerbianSesothoShonaSindhiSinhalaSlovakSlovenianSomaliSpanishSundaneseSwahiliSwedishTajikTamilTeluguThaiTurkishUkrainianUrduUzbekVietnameseWelshXhosaYiddishYorubaZulu

Text-to-speech function is limited to 200 characters

1 419 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page