top of page
Forfatterens bildeVidar Petterson

Nytt fra Campagnolo

Super Record EPS 12-gir

Et år etter jeg var på presentasjon av den mekaniske 12-girs gruppen var det ingen stor overraskelse at årets presentasjon dreide som EPS utgave (elektronisk) av Super Record. Vi har sett at proffene har syklet på gruppen og nå har vi i Gruppetto fått et førsteinntrykk under noen dager i Spania.

På testtur med noen av proffene på Movistar

Oppdaterte Ergopower hendler Naturligvis bygger mange av komponentene i EPS-gruppesettet på den mekaniske versjonen vi kjørte på i fjor. Men som Campagnolos Joshua Riddle kan vise er det gjort forandringer i alle ledd. Når alle deler i praksis er testet på veien av både proffer og amatører i et år er det klart at det er en perfeksjonert gruppe som sitter på testsyklene. Han forteller at tilbakemeldingene fra proffene er at de gjerne vil at gruppen skal føles som en mekanisk gruppe, men virke som en elek­tronisk. Oppdateringene på Ergopower-hendlene er ikke så enkle å se ved første øyekast, men du merker det når du sykler. ”Vari-Cushion” -gummi­dekselene er nyedesignet for at du skal bedre grep og mer komfort enn tidligere.

På bremsehendlene er kurven større og det er bedre grep for fingrene. Det skal være enklere å bremse og det skal stort sett være nok med to fingre på bremsene for å få nok kraft. Giringen til lettere gir er som tidligere. Du bruker hendelen på innsiden av bremsen. Hendelen er litt større enn på forrige utgave. Nedgiringen (til tyngre gir) er som tidligere på innsiden av hendelen. De er nå både større i bredden og lenger slik at giringen til tyngre gir når du ligger nede i bukken er enklere. Hendlenes ergonomi er lik både på felgbremsversjonene og skivebremsversjonene. Forskjellen er at skivebremsmodellen er 8 mm høyere på grunn av hydraulikkammeret.

Begge versjonene har justerbar rekkevidde for bremse­hendlene. På skivebremseversjonen kan du som tidligere justere modulasjonen på bremsene. Multi-Shift-funksjonen gir deg nå muligheten til å gire 12 gir med ett enkelt trykk (du holder da knappen nede). MyCampy appen gir deg utallige innstillingsmuligheter når det gjelder giringen. Du kan bestemme hvor hurtig girskiftene skal være, om du vil at det automatisk skal gires bak når du girer foran osv. Bakskifteren Campagnologos bakskifter bygger videre på fjorårets nye 12 girs-versjon. Som Riddle forteller er det naturlig å først utvikle den mekaniske utgaven for så å videreutvikle den til å bli en blanding av mekanikk og elektronikk. Parallellogrammet (måten giret beveger seg sideveis når du girer) er videreutviklet og trinsene som fører kjedet er større enn tidligere (den nederste trinsen har nå 12 tenner). Kjedet er nå nærmere tann­hjulet på kassetten. Det fører til raskere og mer presis giring, samt bedre stramming av kjedet når du kjører på ujevnt underlag (mindre hopping opp og ned for kjedet). Foreløpig er det nå to kassetter, 11-29 og 11-32 tenner. Med IP67 klassifi­sering er utstyret hundre prosent vanntett. Frontgiret Frontgiret er forbedret når det gjelder styrke i motoren som skifter gir. Det betyr at det skal være lettere å skifte gir selv om du har kraftig trykk i pedalene. Kombinert med den automatiske trimfunksjonen, sier Campagnolo at det nye frontgiret ikke bare skifter raskere og mer presist enn tidligere, men den automatiske justeringen når du girer bak er ytterligere forbedret for å hindre at det subber i front selv om du kjører med ”skjevt” kjede. Batteri og interface Campagnolo har til nå hatt interfacen (styringsenheten hvor du også kobler til laderen) plassert under stemmet. Nå har de kommet med to nye versjoner. Den ene er at du kan ha det i enden av styret, eller i skrårøret (som Di2). Brukergrensesnittet er det samme som før, og alle versjonene har Bluetooth og ANT + trådløs innebygd. Batteriet er nytt. Det er litt lenger og noe slankere. Det gjør det da enda enklere å plassere det inni rammer av alle fasonger. Det skal nå vare i 10% lenger før du må lade.

Krank Kjede, drev og kassetter er det samme som for den mekaniske versjonen. Karbonkranken er kanskje den best utseende kranken på markedet. Det er nå ekstra karbonforsterkninger rundt kantene på det ytre drevet på Super Record.

Av utvekslinger kan du velge mellom; 53/39T, 52/56T og 50/34T størrelser, og krankarmene kommer i 165, 170, 172,5 og 175 mm lengder. Kassettalternativer er som tidligere nevnt 11-29T og 11-32T. Fra 11-17 øker det med en tann på hvert gir. 12-girs kjedet er noe smalere og kassettbredden er den samme slik at du kan bruke hjulene du har brukt med 11-girsgruppe. Bremser Du kan velge mellom skive- eller felgbremser. Både midtmonterte, og direktemonterte utgaver fås til felgbremser. Pris og vekt grupper: Campa Super Record EPS DISC 40.500,- Vekt: 2.505 gram Campa Super Record EPS felgbremser 37.500,- Vekt: 2.255 gram Campa Super Record mekanisk DISC 28.000,- Vekt: 2.323 gram Campa Super Record mekanisk felgbremser 25.000,- Vekt: 2.054 gram Campa Record mekanisk DISC 21.000,- Vekt: 2.451 gram Campa Record mekanisk felgbremser 17.000,- Vekt: 2.200 gram Testtur Et par dager er ikke nok til en skikkelig test av gruppe og hjul. Men noen gode førsteinntrykk får man. Jeg kjørte 11-girsversjonen i fjor så Campa-følelsen kjenner jeg godt. Om ikke lenge starter vi en langtidstest og jeg kommer tilbake med en fyldig test. Uansett her er et lite førsteinntrykk. For det første virker kranken enda stivere enn tidligere og som det ble presisert under presentasjonen virket giringen enda mer presis og den automatiske justeringen var enda bedre enn før, ikke en lyd. Bakskifteren fungerte som tidligere, og hastigheten stiller du i Appen. Det var ikke stilt på det raskeste, men som sagt er det enkelt å skifte. Ergopower hendlene med sin løsning med to separate hendler (for opp og nedgiring) synes jeg fungerer bra. Det er ikke mulig å feilgire, og det er heller ingen problemer om du har på deg hansker. Dette er en smaksak og alle merker fungerer bra. Er du vant til Ergopower, er forskjellen at begge hendlene er litt større, og vil du tilpasse enkelte funksjoner gjøres det enkelt i MyCampy-appen. Kanskje hendlene på innsiden (til å gire til tyngre gir) kunne vært gjort enda litt lenger, spesielt fint for de med små hender hadde det vært fint. Ergonomisk utforming av hendlene er nærmest uforandret. Kun en liten forandring i gummien som gir deg et veldig komfortabelt og godt grep. Forskjellen mellom felg- og skivebremsversjonene er fortsatt 8 mm i høyden. Den ekstra høyden gir deg en ekstra stilling med hendene som er bra. Mer aerostilling på sykkelen. Bremsehendlene nyutformede kurver gjør at det oppleves som enda enklere å få et godt grep uten å bruke for mye kraft. Avstanden kan også justeres. Diskversjonen som var på testsykkelen er de beste bremsene jeg har prøvd. Vi var 20 stykker i gruppen som alle kjørte med det samme utstyret, og det var ingen lyd fra bremsene, selv i den lange utforkjøringen vi hadde til slutt. Campagnolos samarbeid med den kjente bremseprodusenten Magura har tydeligvis fungert bra. Justeringen du kan foreta når det gjelder modulasjon er smart. Bremsene hugger aldri til og jeg følte at jeg hadde veldig bra kontroll.

Konklusjon etter første test Campagnolo har klart å forbedre et allerede topp produkt. Jeg synes de har klart å beholde den fine følelsen de hadde i de mekaniske versjonene. Tilbakemeldingene fra proffer og amatører er at de ønsker en gruppe som girer som en elektronisk gruppe, men har den samme kontante følelsen som de mekaniske toppgruppene har. Design er smak og behag, men jeg synes de har en mer elegant og slank design som ser langt bedre ut på syklene enn de største konkurrentene. Det er klart at de to årene Campagnolo brukte på utviklingen av de nye mekaniske gruppene er videreført til EPS gruppene på en imponerende måte. P.S. Vi kommer tilbake med en fyldigere omtale etter en lenger test.

114 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page