top of page
  • Forfatterens bildeVidar Petterson

Test - Trek Checkpoint SL 5


Trek kom i år med en helt ny serie Gravel sykler. To med aluminiumsramme og to med karbon. Tre modeller har i tillegg damegeometri. Etter å ha testet CX modellen Boone og landeveismodellen Domane vil jeg si at de har hentet litt fra begge. På landeveien er det ikke langt unna Domane følelsen, med en liten fleks i seterøret med IsoFix (på karbonmodellene) og en nokså stiv front. Kanskje litt stiv i terrenget, men til gjengjeld får du en meget presis styrefølelse. Rammen er noe lenger enn Boone og krankhuset noe lavere, noe som gir bedre stabilitet. Den føyer seg derfor fint inn i mellom de to nevnte modeller. Kompaktkranken er 50/34, som nå nærmest er standard på landeveisykler. Md 11-34 kassett er du forberedt på de bratteste stigningene. Du har mulighet til å skifte til 36, noe som kan komme godt med om du er å tur med full oppakkning. En annen fin ting er at alle utgavene kommer med justerbare “dropouts.” Kjedstagene kan variere mellom 42,5 og 44 cm. Dette gir en merkbart lenger og mer stabil sykkel med 44 cm, og perfekt til turbruk. Med 42,5 er du nærmere en sykkelcross, som Boone CX sykkelen, og den er mer leken på svingete og røffere underlag. Hva med tu

rbruk på dårlig underlag tenker du kanskje. Sykkelen kommer med 35 mm dekk som er midt i mellom grus og asfalt, og dekker begge områder greit nok. Jeg var nysgjerrig på hvordan den vill oppføre seg med kraftigere dekk. Jeg satt på 45 mm dekk og la turen innom skikkelig dårlige grusveier, og i tillegg stier hvor jeg vanligvis bruker fulldemperen. Dette er en sykkel jeg får lyst til å dra på langtur med når jeg setter meg på setet. Da var det greit å se hvordan den oppførte seg på dårligere underlag enn hva den er tenkt til. Jeg ble gledelig overrasket. Det blir naturligvis aldri som en terrengsykkel, men 45 mm dekkene med litt mindre luft svelget unna mer av ujevnhetene enn jeg hadde trodd.

Konklusjon De fleste som investerer i en gravel sykkel har vært mest på landeveien, eller brukder den til å sykle til jobb. Da er 35 mm dekkene perfekte. De triller bra på asfalt og er kraftige nok på harpakkede grusveier. Ønsker du å kun ha en sykkel med bukkehornsstyre er det en god ide å sette på 28 mm dekk for trening og turritt på landeveien, og når høsten kommer eller du skal på tur på grovere veier setter du på 45 mm dekk. om neste utgave kommer med IsoFix i front, som domanen har, blir dette en enda bedre “allroundsykkel” enn det allerede er

Trek Checkpoint SL 5 - Pris 32.999,-

Ramme: 500 Series OCLV Carbon, IsoSpeed bak Gaffel: Checkpoint Carbon Disc Hjul: Bontrager Tubeless Ready Bontrager, aluminium, forseglede lagre, 12 mm alu.aksel, CenterLock Dekk: Schwalbe G-One Allround, aramidvulst, TL Easy, 700c x 35c Girhendler: Shimano 105, 11-delt Girgruppe: Shimano 105, 11-delt Krank: Shimano 105, 50/34 Kassett: Shimano HG700, 11–34 Sete: Bontrager Montrose Comp Setepinne: Bontrager Ride-Tuned setemasttopp, 10 mm offset Styre: Bontrager RL IsoZone VR-CF, 31,8 Stem: Bontrager Elite, 31,8 mm, 7 grader, m/fester til computer & lykter Bremser: Shimano BR-R7070 hydrauliske skivebremser, Flat Mount Vekt: 9,6 kg (uten pedaler, str. 56)

213 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle
bottom of page