Breezernavnet er sammen med blant andre Gary Fisher en av pionerene innen terrengsykling. For Breezermerket er ikke dette en retrosykkel. De har hele tiden laget stålrammer med et rent og enkelt utseende. Gravelsykler er det siste tilskuddet til sykkelfamilien og mange tror det er det samme som sykkelcross sykler.
Forskjellen på en sykkelcross og gravelramme er nokså stor. Kort fortalt har gravelsykler lavere krank, lenger hjulavstand og du sitter mer oppreist.
Dette var umiddelbart merkbart når jeg tråkket avgårde på Breezeren. Først på asfalt hvor de ekstra kiloene i forhold til den lette karbonraceren merkes. Spesielt når du står i bakkene, men det gjør ingenting, for dette er en annerledes sykkel som får fram smilet. Bra hjul og dekk til denne prisen er med på å gi en god følelse. Ferdig med asfalten og ut på grusvei. Det er nå sykkelen er på hjemmebane. Den føles veldig stabil og fin på grusveiene. Legger du deg ned i bukken i det annerledes utformede bukkehornsstyret blir du inspirert til å tråkke på. Det brede styret er med på å gjøre dette til en annerledes sykkelfølelse.
Jeg har også svingt av grusveien og prøvd meg på noen stier. Ikke de tøffeste stiene, men steder hvor jeg vanligvis bruker terrengsykkelen. Det fungerer bra, spesielt med litt mindre luft i hjulene fungerte den bra. Ikke som en terrengfulldemper, men det betyr at du fint kan dra på tur nesten hvor som helst med denne. Allsidig bruk Det er bra med fester til vesker og bager. Det er en sykkel som inviterer til tur. Jeg ville valgt stålramme om jeg skulle på en skikkelig langtur. Det er det enkleste materialet og reparere om noe skulle skje. Den fungerer selvfølgelig bra til bybruk med 45 mm dekk som takler fortauskanter. Perfekt å “sykle til jobben” sykkel. En sykkel jeg etter noen dagers testing fikk lyst til å ha!
Breezer Radar ProPris 15.900,- Ramme: Breezer butted chromoly stål BSA threaded BB,135mm QR baktriangel Gaffel: Chromoly Disc, 1 1/8" Hjul: 32H WTB STP i23 TCS disc, tubeless compatible Dekk: WTB Riddler Race, 700 x 45c, TCS Tubeless Ready Girhendler: SRAM S-700 HRD, 10-speed Girgruppe: SRAM S-700 Krank: SRAM S-1000, 48/32T Kassett: SRAM, 11-36, 10-speed Sete: WTB Volt Comp 142x265, steel rail Setepinne: Breezer setback, 6061 alloy, 27.2mm diameter Styre: Oval Concepts 325, 6061 alloy, Stem: Promax, 3D-forged 6061 Bremser: SRM HRD-700 hydr. disc, 160mm Vekt: 12,41 kg - str. 57